ГоловнаПсихологіяЯк працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з...

Як працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму

З початку пандемії COVID-19 багато людей перейшли на дистанційну (віддалену) роботу. Спочатку така ситуація сподобалася, але з часом люди почали відчувати дискомфорт, нервовість, з’явився поганий настрій. Психологи дали поради, як працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму. Ці корисні рекомендації допоможуть організувати свій час, щоб його було вдосталь і для роботи, і для родини, і для відпочинку.

Дистанційна (віддалена) робота: у чому складність такого виду діяльності

Існує певна категорія людей, які завжди працювали з домашнього офісу. Проте за останні кілька років кількість людей, які працюють віддалено, суттєво збільшилася.

Пандемія COVID-19, локдауни, складні часи з транспортом зумовили для багатьох людей необхідність зміни в робочому режимі. Мова йде про тих людей, які з офісного приміщення «переїхали» працювати з дому. І, якщо попервах, це здавалося чудово, з часом ситуація змінилася. Справа в тому, що в нашій свідомості був розділ – якщо робота, то це в офісі, на підприємстві, тобто поза домом. А домівка – це місце відпочинку, це зовсім другий світ, який нас «перемикає» з роботи.

Коли людина починає працювати віддалено (дистанційно) з домашнього офісу, в неї зникає «перемикач». Більше немає різних світів, які раніше мирно співіснували і допомагали міняти «картинку». Це і провокує поганий настрій, спустошення, професійне «вигорання».

В таких ситуаціях страждає і продуктивність, і якість роботи. І вдома атмосфера часто все стає значно гірше, тому що зменшується особистий простір людини.

Поради психологів, як працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму

Прості поради стануть в пригоді, щоб правильно організувати свою роботу вдома. І хоча ці правила можуть здаватися не надто важливими, насправді, вони працюють.

Режим роботи, як краще працювати вдома

Помилка багатьох людей, хто недавно працює віддалено, що протягом дня можна поєднувати виконання робочих обов’язків і домашні справи. Насправді, у багатьох, хто слідує такому режиму, погіршується і якість роботи, і по хатнім справам багато не встигають. Тому психологи наполегливо рекомендують встановити графік роботи.

Потрібно вибрати часові обмеження, які використовувати тільки для роботи. Ви повинні встановити собі часові рамки, яких притримуватися. Згадайте, як налаштовує на роботу знання, о котрій початок робочого дня, а о котрій годині закінчення.

Якщо немає застережень від роботодавця, можна вибрати найзручніший час для роботи.

  • В когось це може бути графік роботи, як і в офісі – з 9 до 18 години.
  • Комусь зручніше працювати з 5 години ранку.
  • А хтось краще і з гарним настроєм працює у вечірні години.

Всі ми різні, тому краще вибрати собі часовий графік, але потім треба намагатися неухильно його притримуватися.

Який потрібен одяг, коли працюєш віддалено

Як працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму через неправильну організацію і неможливість змінити «картинку», поради психологів, як виконувати роботу
Правильно підібраний одяг допомагає налаштуватися на роботу в домашньому офісі

Інколи може з’явитися хибна думка, що вдома можна працювати в піжамі. Так, звичайно, цього ніхто не забороняє, якщо у вас відсутнє відео спілкування з колегами і керівництвом. Проте психологи вважають, що діловий одяг – піжама, неприпустимий, тому що це розхолоджує і не дає налаштуватися на роботу.

Психологи рекомендують для роботи вдома вдягати хай і не зовсім офісний одяг, але все ж такий, який буде подавати підсвідомості сигнали, що це уніформа і робочий день розпочався.

В ідеалі психологи вважають, що потрібно хоча б час від часу надягати ваш звичний одяг, в якому ви ходили на роботу. Це створить відчуття робочого процесу і просто ви зможете «вигуляти» офісну спідницю і блузку. А це додасть хорошого настрою.

Коли встановлений вами робочий час при віддаленій роботі закінчився, перевдягайтеся в «домашню» одежу. Це надішле сигнал в мозок, що робочий день скінчився і вам легше буде розслабитися і перемкнутися на домашні справи і відпочинок.

Можна використати ще один простий психологічний прийом. Коли починаємо роботу, можна вмикати настільну лампу. Коли ж починається відпочинок, цю лампу вимикаємо і вмикаємо інший світильник, який створює атмосферу домашнього затишку. Таким чином, працюючи вдома віддалено, ви зробити ще один психологічний крок для відокремлення робочого часу і свого особистого.

Робоче місце важливе для дистанційної роботи

Не менш важливо, крім перевдягання для роботи, мати окреме робоче місце. Звісно, що в усіх різна життєва ситуація і не всі мають змогу виділити цілу кімнату під робочий кабінет. Але це не означає, що треба працювати з ноутбука, лежачи в ліжку. Багато спеціальностей не допускають такого через великі ризики помилок. В такому розслабленому стані людина менш уважна і схильна більш легковажно ставитися до того, що вона робить.

  • Якщо місце дозволяє, можна поставити в окремій кімнаті робочий стіл і там організувати свій домашній офіс.
Поради психологів, як працювати вдома і правильно організувати робоче місце – окремий кабінет для ефективної роботи
Окремий кабінет вдома – ідеальне робоче місце
  • Якщо такої можливості немає, тоді робоче місце можна організувати і у вітальні, чи, навіть, на кухні. Важливо, щоб був стіл (або відокремлене місце на столі), де знаходиться ваш комп’ютер або інший засіб праці (наприклад, швацька машина).

 

Як працювати вдома, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму, поради психологів, як організувати робоче місце
Розподжілення робочої зони

В робочій зоні стола повинні бути (якщо вони потрібні) предмети, пов’язані з роботою: блокноти, ручки, степлер тощо. Або нитки, швацькі ножиці, журнали з замірами тощо. Всі інші предмети не повинні бути в робочій зоні столу.

  • Окремий стіл можна встановити поруч з дитячим.

Таким чином буде і зручно працювати, і водночас – давати приклад малюку, як працювати вдома ефективно. За потреби, можна робити перерву і погратися з дитиною або допомогти їй.

Робоче місце важливе для дистанційної роботи
Окремий куток в кімнаті: варіант організації робочого місця

Ще один варіант створити робоче місце – на балконі, якщо він утеплений. Можна поставити відкидний столик і це буде зручно і не відволікатиме на домашні справи.

Тобто, це питання можна вирішити, якщо продумати робоче місце. А правильна організація робочого місця додає комфорту під час роботи вдома, зменшує відчуття втоми.

Не менш важливим фактором, крім наявності робочого місця, являється підтримання чистоти. Це важливий психологічний аспект: при безладі багатьом людям значно важче зосередитися.

Перерва, як зміна виду діяльності

Психологи наполегливо радять не нехтувати перервами в роботі. Адже, працюючи в офісі, ви обов’язково перериваєтесь. Так і працюючи віддалено вдома, необхідно влаштовувати перерву. По-перше, ви можете підкріпитися –пообідати або випити філіжанку кави або чаю. По-друге, можна раз на годину-півтори робити перерву і в цей час зробити гімнастику або просто полежати, погратися з дитиною, полити квіти тощо. Важливо змінити вид діяльності: в цей час, коли ви відволіклися від роботи, ваш мозок відпочиває. Зміна «картинки», навіть короткостроково, позитивно впливає на продуктивність праці. І що важливо – зменшується втомлюваність від робочого процесу.

Важливо, щоб перерва не затягувалася надто надовго, але робити їх регулярно.

Чіткий поділ робочого і особистого часу, щоб не було «вигорання» і взагалі не зійти з розуму

Психологи знову наголошують на необхідності чіткого поділу часу на робочий і особистий. Коли за вашим робочим графіком настав кінець робочого дня – хоч і вдома, потрібно припиняти працювати і це важливо. Невірна думка, що попрацювавши сьогодні довше, тим самим ви на завтра зменшите кількість роботи. Можливо, це станеться, але й не факт, проте ви втомитеся значно більше. Інколи можна так вчиняти, якщо ви знаєте, що наступного дня у вас важлива справа і вам потрібно звільнити час. Але такий підхід повинен бути скоріше виключенням, ніж правилом.

В іншому випадку, якщо збільшувати свій робочий час, поступово розмиються межі між роботою і сім’єю, домом. Що викличне хаос і плутанину і ви не будете встигати ні на роботі, ні по домашніх справах. І в результати виникне погіршення ситуації і там, і там. Тому, щоб до цього не доводити, слід вчасно закінчувати роботу, перевдягатися і займатися своїми справами, не пов’язаними з роботою.

Фізичне навантаження

Під час пандемії і карантину багато людей суттєво обмежили свої щоденні фізичні навантаження. Мова йде не лише про спеціальні вправи, відвідування спортзалу, басейну. Зараз йдеться про елементарне, коли ви працювали в офісі, у вас були руханки – добратися до роботи, потім додому, зайти в магазин, відвідати кафе. Яким би це не здавалося дрібним, але все ж людина щоденно отримували хай і невеликі, навантаження. Під час постійної роботи вдома, значно обмежена кількість рухів. Тому дуже важливо і для здоров’я, і для краси, виділяти час на фізичні вправи. Можна скористатися перервою в роботі, про що зазначено вище, і зробити гімнастику. Можна окремо ходити в спортивний зал, виділяти час на вранішні або вечірні пробіжки чи щоденно виходити на прогулянки на свіжому повітрі.

Звичайно, виконати всі поради психологів, як працювати вдома, під силу не всім. Проте, якщо ви бажаєте і мати гарну роботу, джерело достатку, і залишитися з гарним настроєм і вільним часом для рідних, хобі, варто прислухатися до цих рекомендацій.

Працюєте з людьми? Секрети психологів дозволяють підвищити ефективність спілкування

Стежити за нами у Facebook

Cтатті пов'язані за темами

Ви не можете копіювати текст